Delårsrapport januari – juni 2024

John Mattson fortsätter att leverera ett ökat förvaltningsresultat

John Mattsons förvaltningsresultat ökade med hela 50,8 procent jämfört med samma period föregående år. Förvaltningsresultatet förklaras främst av fortsatt effektivisering av bolagets fastigheter samt av reducerade räntekostnader som en följd av fastighetsförsäljningar och nyemission som möjliggjort amorteringar av lån.

Tillväxten i långsiktigt substansvärde per aktie minskade med 44 procent, framför allt som följd av genomförd företrädesemission om 1,25 miljarder kronor under 2023, och uppgick till 89,04 kronor per aktie. Avkastningskraven i bolagets fastighetsvärderingar är oförändrade jämfört med föregående kvartal. Värdeförändringen i fastighetsbeståndet uppgick under perioden till 1,1 procent hänförligt till ökade hyresintäkter och fortsatt effektivisering av våra fastighetskostnader.

- Det är mycket glädjande att vårt fokus att stärka befintliga kassaflöden fortsätter att ge resultat. Intäkterna från såväl vårt bostadsbestånd som vårt kommersiella bestånd fortsätter att utvecklas positivt och vi börjar se effekter av energieffektiviseringar som vi har genomfört. Genom vårt partnerskap med energibolaget Stockholm Exergi bidrar vi till att ställa om energisystemet i Stockholm till nettonollutsläpp, säger Per Nilsson, vd på John Mattson.

Januari – juni 2024

• Hyresintäkterna uppgick till 318,8 Mkr (309,5), en ökning med 3,0 procent.
  • Driftöverskottet uppgick till 224,6 Mkr (213,3), en ökning med 5,3 procent.
  • Förvaltningsresultatet uppgick till 87,8 Mkr (58,2) motsvarande 1,16 kr per aktie (1,53).
  • Värdeförändringarna på fastigheter uppgick till 72,5 Mkr (-617,9). Värdeförändringar på räntederivat uppgick till 67,6 Mkr (8,6).
  • Periodens resultat efter skatt uppgick till 221,2 Mkr (-464,7), motsvarande 2,92 kr per aktie (-12,23).
  • Fastighetsvärdet uppgick till 13 634,0 Mkr (14 495,5).
  • Investeringarna uppgick till 85,5 Mkr (190,1), varav 0,0 Mkr (0,0) avsåg fastighetsförvärv.
  • Långsiktigt substansvärde uppgick till 6 748,4 Mkr (6 037,4). Detta motsvarar 89,04 kronor per aktie (159,31), vilket är en minskning med 44 procent.

John Mattson gjorde en företrädesemission under Q4 2023 vilket resulterade i att antalet aktier ökade med 37 896 965 stycken vilket medför att nyckeltalen inte är fullt jämförbara mellan perioderna.

Lidingö 12 juli 2024

08-613 35 02, [email protected]

Ebba Pilo Karth, cfo, John Mattson
08-613 35 09, [email protected]

Denna information är sådan information som John Mattson Fastighetsföretagen AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande klockan 08.00 den 12 juli 2024.

John Mattson är ett bostadsfastighetsbolag med cirka 4 324 hyreslägenheter samt kommersiella lokaler i Stockholmsregionen; Lidingö, Sollentuna, Stockholm, Nacka och Upplands Väsby. Fastighetsvärdet uppgick den 30 juni 2024 till 13,6 Mdkr. Bolagets strategi fokuserar på förvaltning, förädling, förtätning och förvärv. Vår vision är att skapa goda livsmiljöer över generationer. Det innebär att vi vill erbjuda en välfungerande vardag för alla, genom förvaltning med helhetsperspektiv och närhet till hyresgästerna samt genom utveckling av trygga och attraktiva boendemiljöer och lokalsamhällen. John Mattsons aktie är noterad som JOMA på Nasdaq Stockholm Mid Cap-listan. Läs mer på: johnmattson.se.